Hvad er SEO? Search Engine Optimization

Når søgemaskiner som google skal finde hjemmesider på internettet er det ikke lige så let som at taste søgeordet ind. Der går en masse tid og arbejde i at få sin hjemmeside til at rangere højest på google. Vi skal fra hjemmesiden have forudbestemt om søgemaskiner i første omgang overhovedet har tilladelse til at gennemgå hjemmesiden, dette kaldes “crawling”. Før at søgemaskiner som f.eks. google kan gøre dette skal brugere selv have været inde i googles søge konsol (google search console) og opgive hjemmesideadressen (URL). Herefter skal google bruge et “sitemap”, som uploades for at fortælle google hvilke sider der linker hvor. Først nu kan google crawle din hjemmeside.

Herefter er det vigtigt at du fra i hjemmesiden definere søgeord. Disse hjælper google med at finde det rigtige indhold. Når man søger på google kommer der kun sider op relateret til den indtastede søgning, sider der kommer op har nøje udvalgt hvilke søgeord der måtte skulle indgå for at få deres hjemmeside til at rangere højere på google index.

Tager vi f.eks. Udgangspunkt i en hjemmeside der sælger produktet “ninja opvaskemiddel” kan det være en god ide for siden at dette ord indgår mange gange i teksten. Opvaskemiddelshjemmesiden har sat sig for at når der bliver søgt på dette produkt skal de ligge i toppen. Hvis deres søgeord kun indgår 1 gang på hele hjemmesiden kan enhver sige sig selv at de ikke kommer til at rangere højest. Det er sikkert fordi at der er nogle andre virksomheder der allerede sælger produktet “ninja opvaskemiddel”. Tager vi nu og redigere i hjemmesiden så søgeordet kommer op over det hele i forskellige sammenhæng. Vupti nu rangere hjemmesiden pludselig højest på google når man søger ninja opvaskemiddel.

Det er derfor vigtigt at tænke over hvad søgeordet i din tekst være og sørge for at det ikke kun står i overskriften.

Skriv et svar